Naar Italië voor liefde – Bergamo, Lake Iseo en een Zweedse bruiloft

Onze voeten hebben nauwelijks de grond in Engeland aangeraakt voordat we weer onderweg zijn. We zijn nu in Italië – in het stadje Bergamo ten noorden van Milaan.

Het is een deel van Italië waar we nog niet eerder zijn geweest, dus ook al zijn we hier alleen voor een nacht – we willen graag zoveel mogelijk een idee krijgen van Bergamo.

Na onze nacht hier gaan we naar de belangrijkste reden waarom we deze keer in Italië zijn: onze mooie vrienden die Ida en Filip gaan trouwen! Hun bruiloft ligt aan de oevers van Lake Isao – een van de geweldige meren en naast Lake Como.

Maak je klaar voor prachtige bezienswaardigheden, prachtige bruiloftsopnames en eten in overvloed!

Proost – Jim & Christina XX

Omdat de bruiloft waar we naartoe gaan ten noorden van Milaan ligt, hebben we besloten om naar de luchthaven van Bergamo te vliegen, dat ook net ten noorden van Milaan ligt. Het is goedkoper om naar toe te vliegen, dichter bij Lake Iseo en het is ergens waar we nog niet eerder zijn geweest.

Het is ook mooi. Met alle gedempte tonen van Toscane gemengd met de hoge grandeur van het Italiaanse noorden, is Bergamo geen stad om te missen.

Op de heuvel en boven het moderne centrum van Bergamo ligt de Città Alto – de oude stad. Je kunt hier rijden of – nog beter – de publieke funiculaire trein vangen die de steile heuvel beklimt door de dikke muren van het versterkte historische hart van Bergamo.

Midden in de oude stad bevindt zich de Piazza en Duomo, die, zoals je kunt zien, gewoon mooi is.

Terug in het (relatief) nieuwe deel van Bergamo door de heuvel, verkennen we de straten op zoek naar een late night aperitivo. Christina ziet deze geweldige plek: Bù – een kaasbar!

Daarom hou ik zo van Italië. Er zijn plaatsen-zelfs in steden zo on-touristy als Bergamo-die de beste dingen over eten zo goed vieren. Ik bedoel, een kaasbar? Ernstig?

Ja. Ernstig.

We snacken dit genot van verse Burrata Bruschetta en een paar glazen bier en vragen ons af waarom dit soort plek niets is in Australië.

We vinden onze weg naar de oude stad – Città Alto – om de restaurantscene te bekijken. Het is niet moeilijk om het hoofdplein hier te vinden – Piazza Vecchia – het oude plein. Het regent, dus we nemen een snelle beslissing, op weg naar Ristorante Lalimentari.

Het menu is behoorlijk kort, maar de sfeer is geweldig. Veel locals, gezinnen, vriendenwerkgenoten-allemaal genieten van het huiselijke maar slimme eten hier.

Bergamo is beroemd om zijn polenta, dus ik voel me verplicht om er wat te bestellen. Er zijn een paar opties, maar niet verwonderlijk ga ik voor de Polenta met Gorgonzola. Ik verwacht Polenta gemengd met de polenta, maar dit gebeurt in plaats daarvan. Ik ben zo blij! De Polenta is uitstekend – met granen en kruiden overal en een veel rijkere meer diverse smaak dan ik in Polenta in het verleden had.

We vertrekken gelukkig en ongelooflijk vol!

Vanmorgen zijn we terug in de oude stad van Bergamo en op zoek naar koffie. Christina zag deze plek gisteravond op weg naar huis. Het was toen gesloten, maar nu lopen we door de deuren en realiseren ze zich niet dat we op het punt staan ​​de beste cappuccino te ervaren die we ooit hebben gehad.

Als je ooit in Bergamo bent – of zelfs in de buurt – zorg ervoor dat je er hier een hebt bij Pasticceria Cavour. Het zal je leven veranderen. En dat zeg ik niet licht.

Hoewel we nog een beetje tijd hebben, verkennen we meer van Bergamo’s oude stad in het daglicht. Hier zijn enkele van onze favoriete foto’s:

De oude Venetiaanse muren rondom Bergamo’s Città Alta zijn ongelooflijk. En het uitzicht van hier – naar beneden kijken over dit deel van Lombardije is verbluffend. We zijn verdrietig om hier alleen een nacht te hebben, maar we zijn zeker terug.

En als je zo’n uitzicht uit je hotelraam hebt, vind je het niet erg om Bergamo te ruilen.

We zijn aangekomen in Lake Iseo voor het huwelijk van onze vrienden en we zijn een beetje weggeblazen. Onder een uur rijden van Bergamo’s Little City, konden dit meer en het kleine stadje Sulzano niet meer anders zijn.

We verblijven in het prachtige hotel Rivalago, dat ook de trouwlocatie is.

Je herkent dit zwembad misschien uit een wrap -post die we eerder dit jaar hebben gepubliceerd, ongeveer 15 ongelooflijke hotelpools van over de hele wereld.

In onze kamer vinden we een mooi cadeau van de bruid en bruidegom – een fles Franciacorta. Dit is een mousserende wijn die uit deze regio komt op dezelfde manier als champagne uit het specifieke deel van Frankrijk komt.

Nu de bruiloft morgen gebeurt, maken we van de gelegenheid gebruik om het gebied te verkennen. Sulzano is geen grote stad, maar er is hier nog veel te doen, waaronder een boottocht naar het hoofdeiland aan het meer: ​​Monte Isola. Afgezien van een paar kleine dorpen op het eiland, zorgt het voor een prachtige achtergrond naar het meer.

Hier zijn enkele van onze favoriete foto’s van ISOLA:

De veerboot van en naar Monte Isola is economisch en geeft je een uitstekend perspectief van zowel het eiland zelf als de rest van de regio. Er zijn verschillende andere eilanden rond dit deel van het meer en je kunt ook een boottocht boeken om ze ook te zien. We zijn deze reis zonder tijd meer, maar ik weet zeker dat er in de toekomst nog een kans zal zijn.

We houden van de manier waarop de rots uit het water klimt om Monte Isola te vormen. Het is bestIn tegenstelling tot een Italiaans landschap – vragen we ons af of onze Zweedse vrienden en hun families hier een heimwee krijgen voor een aantal Scandinavische fiords met dit soort uitzicht!

Vandaag is inderdaad de grote dag voor onze vrienden Ida en Filip. Er zijn zoveel prachtige details rond de hotelrivalago zoals deze die het zo’n mooie trouwlocatie maken. En natuurlijk helpt het landschap ook!

Dit is echt een prachtige locatie voor een bruiloft – of gewoon om het terrein te wandelen met een glas Franciacorta! Nog beter als je beide kunt doen.

Het formele deel van de bruiloft begint en alles is zo mooi. Ida ziet er natuurlijk ongelooflijk uit en haar sluier, een familie erfstuk met generaties initialen die erin zijn geborduurd, is een van die details die dergelijke gelegenheden nog mooier maken.

De zon schijnt op het spektakel, familie en vrienden glimlachen en het feest is er een van vreugde. We voelen ons zo vereerd om deel uit te maken van deze viering van romantiek.

En met de ceremonie is het tijd om het belangrijke deel te bereiken: het eten! Natuurlijk is het Italiaans, de catering is geweldig. Deze pre-diner hibbels zetten al een heerlijke druk op mijn riemgesp.

Er is zelfs een kaas- en vleestafel! Kijk naar die vlecht van mozzarella die wordt uitgehouwen.

Bijna net zo perfect als de bruiloft zelf, de zonsondergang is vanavond ongelooflijk. Het is moeilijk te geloven dat we er zelfs zijn; Christina en ik moeten onszelf blijven afvragen hoe we hier überhaupt zijn gekomen. En alles wat we kunnen doen is haalt op en grijnzen naar de vraag.

Het feest gaat lang in de nacht en iedereen heeft een geweldige tijd. Je weet dit misschien niet, maar Zweedse bruiloften gaan vaak lang. Na de ceremonie wordt het diner afgewisseld met toespraken. Iedereen kan opstaan ​​en spreken als ze willen, wat mogelijk betekent dat de partij oneindig kan doorgaan.

Ik probeer te denken dat deze gewoonte ergens is, zoals het VK of Australië. Vroeg of laat zou iemand iets verschrikkelijks zeggen, nietwaar? Maar niet in Zweden en niet vanavond. Afgezien van een verrassingsbom in het zwembad door Ida’s vader direct in het midden van de toespraak van haar grootvader, gedroeg iedereen zich onberispelijk. Zelfs ik!

De Mine en Cristina’s Zweedse is een beetje roestig, dus we hadden een beetje problemen met sommige van de toespraken, maar het werd de dag niet verduisterd of het genot dat we hebben gevierd met Ida, Filip en hun familie en vrienden.

Instamatische camera’s, rekwisieten en drank helpen ook dingen ook goed te gaan natuurlijk!

Het is de ochtend erna en ik kan niet zeggen of het de 3AM -afwerking is of onze terughoudendheid om deze verbluffende plek te verlaten die ons langzaam maakt om te stijgen. De Flamingo en de vergulde zwaan in het zwembad feesten nog steeds, maar we moeten inpakken voor onze volgende stop op onze reis.

Voordat we op pad gaan, hebben we nog een laatste wandeling rond de stad. Vandaag is zondag en de kerkklokken rond het kleine stadje Sulzano zijn allemaal een roep. We lopen langs een kleine maar dominante kerk, de deuren op een kier voor de warme lucht van de ochtend.

Christina knalt haar hoofd naar binnen om de volledige massa te zien die aan de gang is en snapt dit snelle schot. Het laat gewoon zien dat het de moeite waard is om zelfs de meest onschadelijke deuren in Italië te gluren. Je weet nooit wat je van binnen zult vinden. Deze kerk is echt niets om naar buiten te kijken, maar kijk naar de muren en plafonds.

Sulzano en Lake Iseo zullen moeilijk te verslaan zijn – vooral met zo’n prachtig moment gedeeld in Ida en Filip’s bruiloft. Maar we zullen zien wat we kunnen vinden in het volgende deel van onze reis door Italië.

Van Iseo reizen we naar Lake Como, misschien wel het beroemdste meer ter wereld. Dit zal onze tweede keer zijn voor Como, maar er is nog een nog spannender element voor dit deel van de reis die we niet kunnen wachten om met je te delen.

Kijk uit voor onze volgende wekelijkse editie om te zien wat het is!

Felicitaties aan Ida en Filip. We hopen dat ze samen een geweldig leven hebben. We willen hen nogmaals bedanken voor het uitnodigen en hun familie en vrienden bedanken voor het feit dat ze zo gastvrij en inclusief zijn.