Een ronde van 5 maanden van Centraal -Azië en Iran: hoogtepunten van onze reis door de minst toeristische regio op aarde

Wow, ik kan niet geloven dat het voorbij is! Bijna 5 maanden over land reizen vanuit China, door Mongolië, Rusland, de Stans en Iran. Wat een reis! Hoewel we wisten dat deze reis onverschrokken zou zijn, hadden we nooit kunnen denken aan hoe avontuurlijk het zou zijn. We hadden onderweg wat ups en wat downs, maar onze Centraal -Azië -reis zal tot nu toe dalen als onze vele epische.

Dus wat hebben we gedaan?

Welnu, we zijn begonnen in Beijing, waar we de Trans-Mongolische trein door de Gobi-woestijn namen, over de glooiende groene heuvels van de steppe en in Ulan-Bator, de ongewone hoofdstad van Mongolië. We hebben er altijd van gedroomd om die trein te nemen en we wilden naar Mongolië gaan omdat onze eerste reis eindigde in 2009. Reizen Mongolië voldeed aan onze verwachtingen – en in feite overtrof het hen.

De K3 Trans-Mongoliaanse trein
Video: het nemen van de trans-Mongoolse trein

Van Ulan-Bator hebben we een 4 × 4 en chauffeur ingehuurd, en samen met 4 nieuwe vrienden gingen we in op de grote leegte van de Mongoolse woestijn. We reed kamelen, bekeken de zon die onder de duinen onderging, dronken gefermenteerde merrie’s melk en zochten naar dinosaurusbotten.

De zandduinen van de Gobi -woestijn
Na 6 dagen in de woestijn keerden we terug naar Ulan Bator, om weer op te gaan op de meest avontuurlijke reis van ons leven. Gewapend met niets meer dan een topografische kaart, vissersbenodigdheden, voedsel en rugzakken, gingen we naar een klein dorpje in het midden van nergens.

Samen, volgens een route die we op Google Maps hebben uitgezet, trokken we 8 dagen langs de rivier en meer dan 200 km zonder gids en geen hulp. We ontmoetten lokale nomadische families die nog nooit buitenlanders hadden gezien, en ze brachten ons praktisch elke dag geschenken. Ondanks de regen, blaren, pijnlijke spieren en frustratie, was dit waarschijnlijk het beste wat we ooit hebben gedaan in reizen en we zijn erg blij dat we het zelf hebben voltooid.

Genieten van een langverwachte zonneschijn op onze trektocht
Op naar Rusland!

Vanuit Mongolië sprongen we op een andere wereldberoemde trein, de Trans-Siberische spoorweg. We gingen naar Lake Baikal waar we zwommen, verkenden het prachtige eiland Olkhon en kampeerden aan de oevers van het Crystal Clear Lake.

Wachten om aan boord van de veerboot naar het eiland Olkhon te gaan

Video: Olkhon Island: een stuk paradijs in Rusland

De volgende was het huis van Borat

We stapten toen terug in de trein en staken Siberië over voordat we naar Kazachstan sneed, onze eerste van talloze stans. Hier hebben we de huidige en voormalige hoofdsteden van het land onderzocht – Astana en Almaty. De ultra moderne gebouwen in Astana waren enkele van de coolste die we hebben gezien en het buitenleven van Almaty waren een verademing. We hebben een aantal geweldige Kazachse mensen ontmoet met wie we vandaag nog steeds contact houden.

Uitstekende Kirgizië

Vanuit Kazachstan namen we een minibus mee naar Kirgizië, wat waarschijnlijk onze favoriete Stan van allemaal was (waarom? Klik hier). In Kirgizië hebben we een gids en enkele paarden ingehuurd en begonnen we aan een 3-daagse tocht naar Song-Kol Lake. Het was gemakkelijk voor een paard, maar onze tocht naar Altyn Arashan te voet was een van de meest uitdagende trektochten op grote hoogte die we tot nu toe hebben gedaan.

We sliepen in yurts, aten overvloedige hoeveelheden schapenvlees en leerden een verbazingwekkende hoeveelheid over de kirgizische cultuur en gebruiken. Reizen Kirgizië was een avontuur dat we nooit zullen vergeten.

Video’s: Horse trekking naar Song-Kol Lake Kirgizië Kirgizië & trekking Ala-Kol & Altyn Arashan

Toen was de epische roadtrip in Tadzjikistan

We gingen naar de stad OSH in het zuiden van Kirgizië, waar we onze nu goede vrienden Jason (Engeland) en Jessica (Duitsland) ontmoetten. De 4 van ons huurden een Landcruiser en Chauffeur in om ons mee te nemen op de vele beroemde roadtrip in de regio, de Pamir Highway in Tadzjikistan. We brachten 2 weken door met onze nieuwe vrienden en we hebben deze onvergetelijke reis afgemaakt met een helikopterrit over de bergen die ons terugbracht naar de hoofdstad van Dushanbe van de natie.

VIDEOS:

Reizen met de Pamir Highway PT.1

Reizen met de Pamir Highway Pt.2

Reizen met de Pamir Highway Pt.3

Reizen met de Pamir Highway Pt.4

Helikopterrit over het Pamir -gebergte

Op naar de onvergetelijke architectuur van Oezbekistan

Na het opladen en eten van het beste Indiase voedsel dat de wereld te bieden heeft in Dushanbe, namen we een gedeelde taxi naar Oezbekistan. De oude steden en de ouder wordende architectuur van deze stan waren alleen de reis waard. We hebben nog nooit zo’n oude charme gezien als in steden als Bukhara, Khiva en Samarkhand. Dwalend door oude stenen straten met enorme moskeeën en mausolea die boven ons torenhoog waren, was een tijd-oorlogsgevoel dat we nooit zullen vergeten. We houden absoluut vanD Oezbekistan.

Toen we het gevoel hadden dat we klaar waren met het starten van enorme gebouwen, zijn we 4 dagen door Turkmenistan getrokken en gingen we een land binnen waar we op hebben gewacht om lange tijd te bekijken … Iran.

Iran, een hoogtepunt op zich

De geloofwaardigheid die Iran in de media heeft, was meteen bewezen vals, terwijl de geloofwaardigheid die het heeft met reizigers die daar zijn getoond. Iran gaat ten onder als een van de meest fascinerende landen die we ooit hebben gehad om te zien. De mensen waren vriendelijk, de straten waren ongelooflijk veilig en de sites waren absoluut adembenemend.

De beste ervaring die we hadden tijdens het backpacken van Iran, en waarschijnlijk een van de beste in al onze reizen, was onze Iraanse vrienden Soroush & Mehsa ontmoeten. De vrijgevigheid en vriendelijkheid die ze ons toonden was zowel vernederend als duurzaam en we hopen altijd in contact te blijven met onze twee vrienden van Esfahan.

Ze lieten ons veel meer zien dan alleen hun huis en hun stad. Ze lieten ons zien hoe gastvrij het Iraanse volk kan zijn en ze gaven ons een echt inzicht in het leven van een Iraanse familie. Soroush & Mehsa Als je dit leest, danken we je uit de grond van ons hart.

Globaal genomen…

Deze reis ging helemaal over het geweldige buitenleven en de mensen die we onderweg hebben ontmoet. We zijn nog nooit in een regio geweest waar we ons zo welkom voelden. De lokale bevolking was altijd echt geïnteresseerd in ons en ons leven, en verwachtten praktisch nooit geld of bedrijf van ons. De reis was echter niet zonder nadelen. We hadden de eerste 6 weken wat problemen met het weer toen zware regenval praktisch elke dag kwam. We raakten soms gefrustreerd met de transport- en visumprocedures en we hadden $ 1500 USD van ons gestolen in het Pamir -gebergte.

Maar als we terugkijken op de reis, zien we het als een levensveranderend avontuur dat echt alles omvatte wat we leuk vinden aan reizen. Het is dit soort uitdagingen die reizen interessant blijven en we zijn dankbaar dat we zo’n uitstekende reis hebben kunnen maken en zulke fantastische mensen hebben ontmoet.

Voor iedereen die van plan is om Mongolië, de Stans of Iran te bekijken, maak je klaar voor een expeditie die je reizen grenzen zal testen, terwijl je bevestigt waarom je het in de eerste plaats doet. We weten nu veel meer dan ooit, dat de weg is waar we willen zijn. Onze planeet is een onbeperkt land van verwondering, gewoon wachtend om te worden verkend. Centraal-Azië liet ons een wereld van ongeëvenaarde charme zien en ontkende onze lust voor de onontdekte.

Bedankt Centraal-Azië.

Het leuk vinden? Pin het!

Disclaimer: Geiten On the Road is een Amazon -medewerker en ook een filiaal voor sommige andere retailers. Dit houdt in dat we commissies verdienen als u op Links op onze blog klikt en koopt bij die retailers.